Difference between revisions of "Indrukken Jaarbijeenkomst Benchmark Burgerparticipatie"

From partnersenproppersolutions
Line 1: Line 1:
 
{{Blog
 
{{Blog
 
|Blog is concept=No
 
|Blog is concept=No
|List title=Indrukken Jaarbijeenkomst Benchmark Burgerparticipatie
+
|List title=Kennismanagement voor het realiseren van (maatschappelijke) opgaven
 
|Auteur=I. W. G.
 
|Auteur=I. W. G.
|Publication date=30/01/2017
+
|Publication date=22/02/2017
|Blog image=PnP SW.jpeg
+
|Summary=Voor het realiseren van opgaven is kennismanagement en kennisdeling binnen je team en met partners essentieel. Een flexibel platform, zoals een wiki, kan hier in voorzien.
|List image=PnP SW.jpeg
+
|Message=h2><span class="mw-headline" id="Platform_voor_kennismanagement">Platform voor kennismanagement</span></h2>
|Summary=De jaarbijeenkomst Benchmark Burgerparticipatie was dit jaar bijzonder. We ontmoetten elkaar op een mooie locatie van Galerie van Haeften in de Meelfabriek te Leiden. Kunst zorgt voor inspiratie.
+
<p>Een moderne wiki is een ideaal platform voor de ondersteuning van kennismanagement in uw organisatie.
|Message=Met 10 gemeenten is gewerkt aan buzzwoorden zoals burgerparticipatie, overheidsparticipatie, doe-democratie, co-productie et cetera. Dit is de taal  in de wereld van het gemeentebestuur. Daar is participatie namelijk een apart proces.
+
</p><p>Met een wiki kun je de optimale combinatie creëren van vrijheid en controle, van structuur en vrije vorm.&#160;! Aan de hand van een aantal kennismanagementprocessen worden de specifieke voordelen van een wiki uitgelegd.
 
+
</p>
Aansprekende gepresenteerde voorbeelden laten ons een hele andere taal zien: zoals de Ziel van Leiden, Het Singelpark en het mobiliseren van collectieve intelligentie. Daar draait het allemaal om: Zichtbaar Samen Werken.
+
<h2><span class="mw-headline" id="Verzamelen_van_informatie">Verzamelen van informatie</span></h2>
 
+
<p>Het verzamelen van informatie gebeurt in verschillende vormen en vanuit verschillende initiatieven. Een wiki biedt zowel ondersteuning voor een gestructureerde, sterk voorbereide vorm van informatie als voor een ongestructureerde vorm waarbij het initiatief bij de aanbieder van de informatie ligt. De gestructureerde vorm gaat met het invullen van formulieren, zoals we gewend zijn van administratieve programma’s. De ongestructureerde vorm is vergelijkbaar met hoe op Wikipedia informatie wordt vastgelegd.
Dat is geen apart proces maar gewoon de wijze waarop dingen tot stand komen. Het maakt niet uit wie het initiatief neemt, als de juiste partijen maar met elkaar aan de slag gaan en een bijdrage leveren voor de realisatie. Als het gemeentebestuur/de ambtelijke organisatie een van die partijen is, is dat prima.
+
</p><p>In het algemeen heeft een gecombineerde vorm de voorkeur, waarbij een deel van de informatie via een formulier en een deel als vrije tekst, al dan niet op basis van een sjabloon, wordt vastgelegd. Deze flexibiliteit onderscheidt een wiki van andere informatieplatformen.
 
+
</p>
Het voorstel van de gemeenten was dan ook om de titel Benchmark Burgerparticipatie of Participatiemonitor in de prullenbak te gooien. De komende tijd gaan we aan de slag om dit product om te bouwen. Het moet een instrument worden voor ondernemende samenwerkers in de samenleving. Dat zijn mensen die initiatief nemen om iets in het publieke domein te realiseren, daar een bijdrage aan leveren en ook collectief willen leren van opgedane ervaringen.
+
<h2><span class="mw-headline" id="Modelleren_en_structureren_van_informatie">Modelleren en structureren van informatie</span></h2>
We gaan nu samen hard aan het werk om hier zichtbaar een bijdrage aan te leveren! Zichtbaar Samen Werken begint al aardig te werken...
+
<p>Een wiki biedt verschillende scenario’s voor het structureren van informatie. De flexibiliteit die een wiki daarbij biedt is ongeëvenaard en in een kennis management context van grote waarde. De flexibiliteit zit hem niet alleen in het definiëren en voorschrijven van een structuur, maar ook in het toepassen en afdwingen ervan. Tijdens het vastleggen van informatie kan direct door moderatoren worden vastgesteld of een en ander op een correcte manier is gedaan en zelf corrigeren, begeleiden of instrueren. Het is eenvoudig om op een voor iedereen prettige manier de kwaliteit van de vastgelegde informatie op het gewenste niveau te houden.
 +
</p>
 +
<h2><span class="mw-headline" id="Verrijken_en_discussi.C3.ABren">Verrijken en discussiëren</span></h2>
 +
<p>Belangrijk principe is dat de kwaliteit van de informatie verbetert als meer mensen er naar kijken en verbeteringen aanbrengen. Dit wordt optimaal ondersteund. Angst dat informatie verloren gaat is niet nodig door het automatisch versiebeheer. Standaard bevat iedere pagina een discussiepagina, zodat voorstellen voor wijzigingen eerst bediscussieerd kunnen worden.
 +
</p>
 +
<h2><span class="mw-headline" id="Valideren_van_informatie">Valideren van informatie</span></h2>
 +
<p>Het valideren van informatie is in verschillende vormen mogelijk. Van informele validatie door het ‘veel-ogen-principe’ tot formele validatie waarbij informatie pas wordt gepubliceerd wanneer die validatie heeft plaatsgevonden. Belangrijk is dat de verschillende vormen van validatie toegepast kunnen worden, zonder dat ze afbreuk doen aan de dynamiek van het samenwerken.
 +
</p>
 +
<h2><span class="mw-headline" id="Delen_van_informatie">Delen van informatie</span></h2>
 +
<p>De manier waarop de informatie wordt gedeeld is vergelijkbaar met een website of met Wikipedia. De informatie staat op webpagina’s met links naar andere pagina’s. Daarnaast biedt een wiki zoekmogelijkheden zoals je dat op het internet gewend bent. Je kunt je op pagina’s te ‘abonneren’ waardoor je bijvoorbeeld een e-mail bericht krijgt wanneer een pagina wordt gewijzigd. Op bijdragen in discussies word je automatisch geabonneerd, zodat je op de hoogte wordt gehouden van reacties en andere bijdragen in de discussie.
 +
</p>
 +
<h2><span class="mw-headline" id="Gebruik_van_informatie">Gebruik van informatie</span></h2>
 +
<p>Centraal hierbij staat dat informatie overal beschikbaar is en dat in een paar klikken het gewenste materiaal kan worden gevonden. Daarnaast zijn andere vormen van gebruik mogelijk, zoals het exporteren van informatie op basis van selecties. Dit laatste is mogelijk door de aangebrachte structuur. Deze exportvoorzieningen maken het ook mogelijk om aan te sluiten bij andere organisaties die van de informatie gebruik maken.
 +
</p>
 +
<h2><span class="mw-headline" id="Technologie_van_een_wiki">Technologie van een wiki</span></h2>
 +
<p>Een wiki draait op de software waar ook Wikipedia op draait. Dit zeer stabiele en betrouwbare fundament onder de wiki garandeert continuïteit, betrouwbaarheid en veiligheid in het gebruik.
 +
</p><p>Universiteiten en bedrijven, vooral in Duitsland en de Verenigde Staten, dragen bij aan de verdere ontwikkeling van deze open source software. De laatste jaren is een belangrijke ontwikkeling de ‘Semantic MediaWiki’ uitbreiding (www.semantic-mediawiki.org). Hiermee ontstaat een flexibel en krachtig platform dat de kwaliteiten van wiki en database applicatie combineert.
 +
</p>
 +
<h2><span class="mw-headline" id="Wiki_ondersteunt_de_weg_naar_kennismanagement">Wiki ondersteunt de weg naar kennismanagement</span></h2>
 +
<p>De wiki heeft zich in de praktijk ook bewezen als instrument bij projecten zoals het implementeren van kennismanagement. Een dergelijk project combineert de ontwikkeling van doelstellingen, inzichten, structuren en werkwijze met de projectmatige aspecten zoals aanpak, projectorganisatie, mijlpalen en vooral overzicht en inzicht in de stand van zaken op inhoud en op voortgang van activiteiten. Inhoud en project worden in de wiki op een geïntegreerde manier ondergebracht. Dit ondersteunt de regie van een dergelijk complex traject beter dan gescheiden omgevingen die bovendien vaak gebaseerd zijn op het gebruik van documenten.
 +
</p>
 +
<h2><span class="mw-headline" id="Snel_aan_de_slag">Snel aan de slag</span></h2>
 +
<p>Door de aanwezige kennis en ervaring en de ‘features’ die op de plank liggen kan het kenniscentrum snel aan de slag met een op haar situatie toegesneden wiki. Daardoor kan het kenniscentrum zich volledig richten op de aspecten van het kennismanagement die voor haar belangrijk en onderscheidend zijn. De onderliggende infrastructuur kan ze overlaten aan de expert op dat gebied.
 +
</p>
 +
  </div>
 
|Tags=Benchmark Burgerparticipatie,
 
|Tags=Benchmark Burgerparticipatie,
 
}}
 
}}

Revision as of 04:50, 23 February 2017

Kennismanagement voor het realiseren van (maatschappelijke) opgaven
Voor het realiseren van opgaven is kennismanagement en kennisdeling binnen je team en met partners essentieel. Een flexibel platform, zoals een wiki, kan hier in voorzien.

h2>Platform voor kennismanagement

Een moderne wiki is een ideaal platform voor de ondersteuning van kennismanagement in uw organisatie.

Met een wiki kun je de optimale combinatie creëren van vrijheid en controle, van structuur en vrije vorm. ! Aan de hand van een aantal kennismanagementprocessen worden de specifieke voordelen van een wiki uitgelegd.

Verzamelen van informatie

Het verzamelen van informatie gebeurt in verschillende vormen en vanuit verschillende initiatieven. Een wiki biedt zowel ondersteuning voor een gestructureerde, sterk voorbereide vorm van informatie als voor een ongestructureerde vorm waarbij het initiatief bij de aanbieder van de informatie ligt. De gestructureerde vorm gaat met het invullen van formulieren, zoals we gewend zijn van administratieve programma’s. De ongestructureerde vorm is vergelijkbaar met hoe op Wikipedia informatie wordt vastgelegd.

In het algemeen heeft een gecombineerde vorm de voorkeur, waarbij een deel van de informatie via een formulier en een deel als vrije tekst, al dan niet op basis van een sjabloon, wordt vastgelegd. Deze flexibiliteit onderscheidt een wiki van andere informatieplatformen.

Modelleren en structureren van informatie

Een wiki biedt verschillende scenario’s voor het structureren van informatie. De flexibiliteit die een wiki daarbij biedt is ongeëvenaard en in een kennis management context van grote waarde. De flexibiliteit zit hem niet alleen in het definiëren en voorschrijven van een structuur, maar ook in het toepassen en afdwingen ervan. Tijdens het vastleggen van informatie kan direct door moderatoren worden vastgesteld of een en ander op een correcte manier is gedaan en zelf corrigeren, begeleiden of instrueren. Het is eenvoudig om op een voor iedereen prettige manier de kwaliteit van de vastgelegde informatie op het gewenste niveau te houden.

Verrijken en discussiëren

Belangrijk principe is dat de kwaliteit van de informatie verbetert als meer mensen er naar kijken en verbeteringen aanbrengen. Dit wordt optimaal ondersteund. Angst dat informatie verloren gaat is niet nodig door het automatisch versiebeheer. Standaard bevat iedere pagina een discussiepagina, zodat voorstellen voor wijzigingen eerst bediscussieerd kunnen worden.

Valideren van informatie

Het valideren van informatie is in verschillende vormen mogelijk. Van informele validatie door het ‘veel-ogen-principe’ tot formele validatie waarbij informatie pas wordt gepubliceerd wanneer die validatie heeft plaatsgevonden. Belangrijk is dat de verschillende vormen van validatie toegepast kunnen worden, zonder dat ze afbreuk doen aan de dynamiek van het samenwerken.

Delen van informatie

De manier waarop de informatie wordt gedeeld is vergelijkbaar met een website of met Wikipedia. De informatie staat op webpagina’s met links naar andere pagina’s. Daarnaast biedt een wiki zoekmogelijkheden zoals je dat op het internet gewend bent. Je kunt je op pagina’s te ‘abonneren’ waardoor je bijvoorbeeld een e-mail bericht krijgt wanneer een pagina wordt gewijzigd. Op bijdragen in discussies word je automatisch geabonneerd, zodat je op de hoogte wordt gehouden van reacties en andere bijdragen in de discussie.

Gebruik van informatie

Centraal hierbij staat dat informatie overal beschikbaar is en dat in een paar klikken het gewenste materiaal kan worden gevonden. Daarnaast zijn andere vormen van gebruik mogelijk, zoals het exporteren van informatie op basis van selecties. Dit laatste is mogelijk door de aangebrachte structuur. Deze exportvoorzieningen maken het ook mogelijk om aan te sluiten bij andere organisaties die van de informatie gebruik maken.

Technologie van een wiki

Een wiki draait op de software waar ook Wikipedia op draait. Dit zeer stabiele en betrouwbare fundament onder de wiki garandeert continuïteit, betrouwbaarheid en veiligheid in het gebruik.

Universiteiten en bedrijven, vooral in Duitsland en de Verenigde Staten, dragen bij aan de verdere ontwikkeling van deze open source software. De laatste jaren is een belangrijke ontwikkeling de ‘Semantic MediaWiki’ uitbreiding (www.semantic-mediawiki.org). Hiermee ontstaat een flexibel en krachtig platform dat de kwaliteiten van wiki en database applicatie combineert.

Wiki ondersteunt de weg naar kennismanagement

De wiki heeft zich in de praktijk ook bewezen als instrument bij projecten zoals het implementeren van kennismanagement. Een dergelijk project combineert de ontwikkeling van doelstellingen, inzichten, structuren en werkwijze met de projectmatige aspecten zoals aanpak, projectorganisatie, mijlpalen en vooral overzicht en inzicht in de stand van zaken op inhoud en op voortgang van activiteiten. Inhoud en project worden in de wiki op een geïntegreerde manier ondergebracht. Dit ondersteunt de regie van een dergelijk complex traject beter dan gescheiden omgevingen die bovendien vaak gebaseerd zijn op het gebruik van documenten.

Snel aan de slag

Door de aanwezige kennis en ervaring en de ‘features’ die op de plank liggen kan het kenniscentrum snel aan de slag met een op haar situatie toegesneden wiki. Daardoor kan het kenniscentrum zich volledig richten op de aspecten van het kennismanagement die voor haar belangrijk en onderscheidend zijn. De onderliggende infrastructuur kan ze overlaten aan de expert op dat gebied.

Meer artikelen

Klik op een tag voor meer

Afspraak maken of demo aanvragen?

U houdt van snel schakelen?

Wij ook!


Bel of mail
voor een afpraak

Deel op